Konak Belediyesi tarafından restore edilerek müze olarak yeniden kente kazandırılacak Hamdi Dalan Sabun Fabrikası için çalışmalar resmen başladı. Kemeraltı’nda bulunan tarihi yapının önünde düzenlenen törenle restorasyon sürecinin başlangıcı ilan edilirken, etkinliğe Dalan ailesi üyeleri, belediye yöneticileri, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri ve çok sayıda vatandaş katıldı.
Konak Belediye Başkanı Nilüfer Çınarlı Mutlu ve eşi Necip Mutlu’nun ev sahipliğinde gerçekleştirilen törene, Eski Bakan ve Konak Belediyesi’nin geçmiş dönem başkanlarından Hakan Tartan, fabrikanın kurucusu merhum Hamdi Dalan’ın oğlu Akın Dalan, kızı Aysu Dalan Benlioğlu ve aile üyeleri de iştirak etti. Tören öncesinde Başkan Mutlu, tarihi fabrikanın erişilebilen bölümlerini aile üyeleriyle birlikte gezerek geçmişe dair anıları dinledi.
“Hamdi Dalan Sabun Fabrikası bugün yepyeni bir yolculuğa çıkıyor”

Restorasyonun ardından müze olarak hizmet verecek yapının önünde konuşan Konak Belediye Başkanı Nilüfer Çınarlı Mutlu, tarihi binanın yeniden ayağa kaldırılmasının kent hafızası açısından önem taşıdığını vurguladı.
Mutlu, “Bu önemli günde bizleri yalnız bırakmadığınız için çok teşekkür ediyorum. Yıllardır sessizliğe bürünmüş bir binayı tekrar ayağa kaldırmak ve kentin, Konak'ın hafızasını yeniden canlandırmak için toplandık. Çünkü bir kent geçmişine sahip çıktığı oranda güçlenir, büyür ve gelişir. Yıllar boyunca bu kentin ekonomik ve sosyal yaşamına tanıklık etmiş, bizzat üretimin içinde bulunmuş Hamdi Dalan Sabun Fabrikası bugün yepyeni bir yolculuğa çıkıyor. Bu anın heyecanını tarif etmek gerçekten çok zor” dedi.
“Göreve geldiğimizden beri tarihi mirası korumayı amaçladık”

Konak’ın tarihi ve kültürel değerlerini geleceğe taşımak için çalışmalar yürüttüklerini belirten Başkan Mutlu, belediyenin son dönemde hayata geçirdiği restorasyon projelerine de değindi.
Mutlu, “Göreve geldiğimiz ilk günden bu yana Konak'ın tarihi mirasını korumayı, görünür kılmayı ve tekrar kente kazandırmayı amaçladık. Yakın zamanda Basmane'deki Kıllıoğlu Hamamı'nı restore ettik ve orayı sanat eserlerinin sergilendiği bir galeriye dönüştürdük. Tuzcu Mahallemizde belediyemize yakın zamanda bağışlanan iki evin restorasyonu için Kuruldan onay aldık. Yakında ihaleye çıkıyoruz. Şimdi yıllardır beklenen, pek çok kişinin ‘Acaba bir gün yeniden canlanacak mı?’ dediği Hamdi Dalan Sabun Fabrikası için Valiliğimizin desteğiyle yeni bir yolculuğa çıkıyoruz. Bu yapının restorasyonu bittiğinde kuşkusuz sadece bir müze olmayacak. Burada atölyelerde deneyimler kazanılacak. Çocuklar geleneksel üretim kültürünü öğrenecek. Araştırmacılar, sanatçılar ve ziyaretçiler bu kentin üretim hafızasını keşfedecek. Ve aynı zamanda Kemeraltı'nın tarihi dokusunu görünür kılma yolunda çok büyük bir adım atılmış olacak. Hemen karşımızda binanın restorasyonuna başlandığını görmek de çok mutluluk verici. Sayın Valimizin de Çukurhan'ı en kısa zamanda restore etmek için yaptığı çalışmaları çok iyi biliyoruz. Umut ediyorum ki biz bu binanın açılışını yaparken aynı anda burası bir kültür adasına dönüşmüş olacak ve çoklu açılış yapacağız. UNESCO Dünya Mirası yolculuğunda Kemeraltı'nı çok daha görünür hale getirecek olan bu proje, bölgedeki esnafımızın, kent ekonomimizin güçlenmesine de katkı sağlayacak” ifadelerini kullandı.
“12 yıl sonra bize kısmet oldu”
Projenin geçmişine ilişkin bir anısını da paylaşan Mutlu, sürecin yıllar önce başladığını belirterek şunları söyledi:
“2013 yılında Sevgili Hakan Başkanım, Aysu Hanım'la birlikte bir protokol yapmış. 31 Ocak 2014'te de tapu tescili yapılmış. Ne büyük tesadüf ki ben de o gün Mimarlar Odası'nın bir işi için tapudaydım. Aysu Hanım o gün bana buranın Konak Belediyesi'yle birlikte sabun müzesine dönüştürüleceğini söylemişti. Çok mutlu olmuştuk. 12 yıl sonra bize kısmet oldu bu projeyi hayata geçirmek. O yüzden başından beri sürecini bildiğim bir işin başlangıcını sizlerle paylaşmak çok heyecan verici.”
Restorasyon için 540 günlük süreç öngörülüyor

Konuşmasında projeye destek veren kurum ve kişilere teşekkür eden Başkan Mutlu, restorasyonun önemli bir bölümünün İzmir Valiliği desteğiyle gerçekleştirileceğini belirtti.
Mutlu, “Başta İzmir Valimiz Süleyman Elban'a, bu binanın restorasyonunun yüzde 70'ini Valilik Fonu'ndan karşıladığı, bu kararı alıp bizi desteklediği için çok teşekkür ediyorum. Emeği geçen tüm çalışma arkadaşlarıma, geçmiş dönem belediye başkanlarımıza, meclis üyelerimize, kurumlarımıza, destek veren herkese çok teşekkür ediyorum. Şimdi önümüzde 540 günlük bir inşaat süreci var. Yüklenicimizin sözü var, hiçbir gecikme olmadan, belki 540 günden daha önce bu binayı yapıp bize teslim edecek. Ve en büyük teşekkür de bu yapıyı 29 yıllığına Konak Belediyesi'ne bağışlayan sevgili Dalan ailesine. Böyle bir kültür yapısını Konak Belediyesi ve Konaklıların kullanımına sunduğunuz için çok teşekkür ediyoruz. Konak'ta tarihi korumaktan, bu değerleri ayağa kaldırmaktan vazgeçmeyeceğiz. Bu güzel kentin güzel insanları her türlü çabayı, çalışmayı fazlasıyla hak ediyor. Umuyorum en kısa zamanda açılışında sizlerle birlikte olacağız” açıklamasında bulundu.
“Sıfırdan başlayıp fabrika sahibi olmak Cumhuriyet’in başarılarından”
Hamdi Dalan’ın kızı ve Dalan Kimya Endüstri A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Aysu Dalan Benlioğlu da törende yaptığı konuşmada fabrikanın ve babasının yaşam öyküsünün önemine dikkat çekti.
Benlioğlu, “Burası, babamız Hamdi Dalan’ın işçi olarak girip sonradan satın aldığı fabrika binamız. Sıfırdan başlayıp da fabrika sahibi olmak Cumhuriyet döneminin başarılarındandır. Babamız belirli bir iş hacmine ulaştıktan sonra hayır işlerine başladı. ‘Hak'tan geleni halk ile paylaşmak gerekir’ derdi. 1967 yılında Ege Üniversitesi Rektörü olan Prof. Dr. Vehbi Göksel'in babam için kullandığı bir söz vardır. Bu bizim için çok kıymetli. ‘İlim yaptıran adam, Hamdi Dalan’ der. Hele babamın ilkokul mezunu olduğunu düşünürsek, ne kadar kıymetli olduğunu daha iyi anlıyoruz” dedi.
“İzmir’e hayırlı olsun”

Restorasyon sürecinin hız kazanmasında Başkan Mutlu’nun önemli katkısı olduğunu ifade eden Benlioğlu, projenin uzun yıllardır hayata geçirilmesini beklediklerini söyledi.
Benlioğlu, “Biz bu binayı müze yapmak için çok uzun yıllar önce yola çıktık ve çok uğraş verdik. Belediye Başkanımız Hakan Tartan döneminde bu işe başladık. Sonra nedense bu iş pek yürümedi. Fakat Konak Belediye Başkanı Sayın Nilüfer Çınarlı Mutlu Hanımefendi'nin gelişiyle bu iş çok hızlandı. Kendisine çok teşekkür ederiz. Babamız Hamdi Dalan'ın hayatta iki aşkı vardı. İşi ve eşi Neriman Dalan. Eminim onlar da bugün bizimle ve bu tarihi binayı ayağa kaldıracağımız için çok mutlular. Emeği geçen herkese, başta Nilüfer Başkanım olmak üzere herkese bir kez daha teşekkür ediyor, şükranlarımı sunuyorum. İnşallah hep beraber açılışını yaparız. İzmir'e hayırlı olsun” diye konuştu.
Yaşayan bir deneyim merkezi olacak
Restorasyonun tamamlanmasının ardından Hamdi Dalan Sabun Müzesi yalnızca geçmişi anlatan bir sergi alanı olarak değil, aynı zamanda yaşayan bir deneyim merkezi olarak hizmet verecek. Müzede geleneksel sabun üretim atölyeleri, etkileşimli sergi alanları, eğitim programları ve tematik etkinlikler düzenlenecek.
Ziyaretçiler sabunun ham maddeden nihai ürüne dönüşüm sürecini yakından gözlemleme fırsatı bulurken, düzenlenecek atölye çalışmalarına katılarak üretim deneyiminin bir parçası olabilecek. Yapının özgün mimari karakteri korunarak gerçekleştirilecek restorasyon çalışmalarının 540 gün içerisinde tamamlanması planlanıyor.




