Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), küresel iklim krizi ve artan hava sıcaklıklarına karşı okulları güçlendirmeye yönelik “2026-2030 İklim Değişikliği Eylem Planı”nı hazırladı. Plan kapsamında okul kantin ve yemekhanelerinde “soğuk zincir dijital takip sistemi” kurulacak, karbon ayak izi düşük sürdürülebilir menülere geçilecek ve ambalajlı su yerine filtrasyonlu su pınarları ile kişisel mataralar yaygınlaştırılacak.
Yeni uygulamalarla öğrenci, öğretmen ve eğitimcilerin iyilik halinin korunması ve eğitim ortamlarının iklim değişikliğine karşı daha dayanıklı hale getirilmesi hedefleniyor.
Kantin ve yemekhanelerde yeni dönem
“Okulumda Sağlıklı Besleniyorum Programı” kapsamında güvenilir gıdaya erişim ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının yaygınlaştırılması amaçlanıyor. Bu çerçevede kantin ve yemekhanelerde, artan sıcaklıkların yol açabileceği gıda güvenliği risklerine karşı dijital soğuk zincir takip sistemi devreye alınacak.
Ayrıca okul menülerinde karbon ayak izi düşük, bölgesel ve mevsimsel ürünlerin önceliklendirildiği “Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi” oluşturulacak. Tuzsuz diyet menü seçenekleri de kantin ve yemekhanelere eklenecek; böbrek rahatsızlığı ve alerjik hastalığı bulunan öğrenciler önceliklendirilecek.
Kişisel mataralar ve su pınarları yaygınlaşıyor
Öğrencilerin temiz içme suyuna ambalajsız ve sağlıklı şekilde erişebilmesi için yüksek filtrasyonlu su pınarlarının yaygınlaştırılması planlanıyor. Bununla birlikte çelik veya cam materyalden üretilmiş kişisel su termoslarının kullanımının artırılması hedefleniyor. Böylece hem sağlıklı su erişimi kolaylaştırılacak hem de su tasarrufu bilinci güçlendirilecek.
İklime dayanıklı okul altyapısı
Okullarda kapalı alanlarda doğal havalandırma ile temiz hava sirkülasyonu sağlanacak ve iç ortam hava kalitesi artırılacak. 10 bin metrekare üzerindeki kurumlarda hava kalitesi ölçüm ve uyarı sistemleri kurulacak.
Sınıflarda aşırı sıcak ve soğuğa karşı ısı konforunu artırmaya yönelik gölgeleme ve bina düzenlemeleri yapılacak. Öğrenci, öğretmen ve velilere iklime uyum, erken uyarı ve gıda hijyeni konularında eğitimler verilecek.
Sıfır atık ve yeşil okul uygulamaları
Bakanlık, “yeşil okul” uygulamaları kapsamında çevresel sürdürülebilirliği güçlendirmeyi hedefliyor. Bu kapsamda okullarda sıfır atık yönetimi, su verimliliği, biyoçeşitliliğin korunması ve çevre farkındalığına yönelik uygulamalar hayata geçirilecek.
“Sıfır Atık Uygulama Yönergesi” hazırlanacak; yağmur suyu hasadı, gri su kullanımı ve kompost sistemleri uygulanacak. Okul bahçelerinde agroekolojik yöntemler devreye alınacak. Ayrıca su tasarrufu sağlayan teknolojilerin eğitim kurumlarında geliştirilmesi ve kullanımı desteklenecek. Başarılı uygulamaların paylaşılması için Bakanlığın dijital platformlarında “Yeşil Okul İyi Örnekler Portalı” oluşturulacak.





