Atölyeler, arkeolojik kazı deneyimleri, müze ve ören yeri gezileri ile Kemeraltı'nın geleneksel zanaatlarını kapsayan etkinlikler sayesinde çocuklar, İzmir'in tarihini uygulamalı olarak keşfediyor.
İzmir Büyükşehir Belediyesi Kadın ve Aile Hizmetleri Dairesi Başkanlığı ile İzmir Kent Değerlerini Koruma ve Geliştirme Derneği arasında imzalanan iş birliği protokolü kapsamında yürütülen proje, 6-14 yaş arasındaki çocuklara yönelik olarak hazırlandı. Programla çocuklarda tarih, kültürel miras, koruma bilinci ve kentlilik kültürünün geliştirilmesi amaçlanıyor.
Atölyelerde hem öğreniyor hem üretiyorlar

Proje kapsamında düzenlenen üç farklı atölyede çocuklar, kültürel mirası yaratıcı ve uygulamalı yöntemlerle tanıyor. Program boyunca arkeolojik kazı etkinliklerine katılan çocuklar, müze ve ören yeri gezileri yaparken Kemeraltı'nın geleneksel zanaatlarını da yakından tanıma fırsatı buluyor. Etkinliklerde edindikleri bilgiler doğrultusunda kendi eserlerini de üretiyorlar.
Ücretsiz olarak gerçekleştirilen projede üç ana atölye yer alıyor. Kültürel Mirasın Koruyucuları Atölyesi'nde çocuklara kültürel mirasın önemi, korunmasının gerekliliği ve UNESCO Dünya Mirası gibi kavramlar yaş gruplarına uygun, yaratıcı ve etkileşimli yöntemlerle anlatılıyor. Drama çalışmaları, hikâye oluşturma etkinlikleri, görsel materyaller ve uygulamalı çalışmalar sayesinde çocukların bilgileri ezberlemek yerine içselleştirmeleri hedefleniyor.

Minik Arkeologlar Atölyesi ise çocukları arkeolojiyle buluşturuyor. Kazı uygulamaları, müze ve ören yeri ziyaretleri, kostümler, kutu oyunları ve deneyim odaklı çalışmalarla geçmişe yolculuk yapan çocuklar, tarihi eğlenerek öğreniyor.
Geleneksel Zanaatlar ve Yaratıcılık Atölyesi kapsamında ise Kemeraltı aktarları, bölgenin zanaat kültürü, üretim geleneği ve el sanatları tanıtılıyor. Seramik, çini boyama ve kolaj gibi uygulamalarla çocukların kendi ürünlerini ortaya koymaları sağlanıyor.
"Çocuk dostu kent vizyonumuzun bir parçası"

Proje hakkında bilgi veren Kadın ve Aile Hizmetleri Dairesi Başkanlığı'nda görevli Nazlıcan Yiğitoğlu, projenin yalnızca eğitim faaliyetinden ibaret olmadığını belirterek şunları söyledi:
“Çocuklara İzmir’in tarihini, kültürünü, gelenek ve göreneklerini, kentlilik bilincini aşılamayı amaçlıyoruz. Çocuklarımızı üç gün boyunca üç farklı atölyede bir araya getiriyoruz. Bu projeyle bir yılda 1250 çocuğa ulaşmayı hedefliyoruz. Çocuklar atölyelerde çok mutlu oluyorlar. Çocukların atölyelere katılımı, ulaşımı, bilgilendirme süreçleri ve ölçme değerlendirme çalışmalarında aktif rol üstleniyoruz. Dernek eğitim içeriklerinin hazırlanması, eğitmenler, materyaller ve uzman personel desteğiyle sürecin niteliğini güçlendiriyor. Bu projeyi yalnızca bir eğitim faaliyeti olarak görmüyoruz. Aynı zamanda çocuk dostu kent vizyonumuzun bir parçası. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanımız Dr. Cemil Tugay’ın ortaya koyduğu kapsayıcı, eşitlikçi ve çocuk odaklı yerel yönetim anlayışı doğrultusunda çocukların kültürle, bilimle, sanatla ve kent yaşamıyla daha güçlü bağlar kurmasını önemsiyoruz.”
Çocuklar İzmir'i keşfetmenin heyecanını yaşadı

Atölyelere katılan çocuklar da etkinliklerin kendileri için öğretici ve keyifli geçtiğini anlattı.
9 yaşındaki Dicle Su Kök, “Etkinliklere katıldık, antik kentleri öğrendik. Eski dönem kıyafetlerini girdik, defne yaprağı tacı yaptık. Normalde İzmir’i bilmiyordum. Bu gezinin faydası oldu. İzmir’i daha iyi tanıdım. Bu gezi çok eğlenceliydi. Çok keyif aldım, mutluyum” dedi.
10 yaşındaki Münir Elhammut ise “Agora’yı hiç görmemiştim, ilk kez geliyorum. Çok iyi bir yermiş. Çok güzel bir gün geçiriyorum. Tarihi yapıları öğrendim” ifadelerini kullandı.
10 yaşındaki Rüveyda Dağtekin de “Çok güzel bir yere geldik. İyi ki de gelmişiz. Ben buraya hep dışarıdan bakıyordum. Çok güzel bir gün geçiriyorum, iyi ki gelmişim” diye konuştu.
9 yaşındaki Zehra Kondu, “Agora’ya geldik, burada tarihi kemerleri öğrendik, mozaiklere baktık. Öğretmenler bize eski yapıları anlattı. Çok güzel bir gün geçiriyorum” derken, 10 yaşındaki Alperen Yıldız, “Bir sürü yer gezdik, tarihi eserleri gördük. Bu üç günde İzmir’i tanımış oldum, Konak’ı tanımış oldum” dedi.
9 yaşındaki Doğa Dalbudak ise “Çömlek yaptık, eski yapıları gezdik, tabloları gördük. VR gözlükle tarihi yerleri gördük. Biz bu gezilerle İzmir’i tanıyoruz” ifadelerini kullandı.
9 yaşındaki Miraç Akdestan da duygularını, “Arkeolojik kazıları öğreniyoruz. İzmir’i ve tarihi öğreniyorum. Üç gün boyunca kendimi çok iyi hissettim. Burada olmak iyi öğrenmem konusunda faydalı oldu” sözleriyle dile getirdi.



